Jaskinie na Cergowej

Cergowa - góra pełna tajemnic. Jest to jedna z najbardziej fascynujących gór w Beskidzie Dukielskim. W naszym serwisie próbujemy obedrzeć ją trochę z tajemniczości. Przed Tobą opisy jak trafić do słynnych jakiń na Cergowej.

Jak trafić do jaskiń?

Uwagi
Opisy dojścia od strony Złotej Studni.
Odległości podane są w parokrokach. Mierzone były w kierunku zgodnym z opisem. Autor na poziomej twardej i równej drodze robi około 60 parokroków na 100 metrów drogi.

Dojście do jaskiń "Na Wierchowinie"

Od Złotej Studni idziemy pod górę według żółto-białych znaków. Po dojściu na grzbiet Cergowej skręcamy w prawo (azymut około 240). Po 120 pk dochodzimy do poprzecznej ścieżki przy buku z numerem 33. Dalej idziemy azymutem początkowym 310. Po kolejnych 170 pk dochodzimy do charakterystycznych kamieni wystających ze ścieżki grzbietowej. W lewo w dół (azymut 240) schodzi ścieżka mająca postać glinianego korytka. Dalej na grzbiecie Cergowej w odległości ok. 10 pk widoczny jest buk ze znakiem w kolorze czerwonym jak na rysunku obok. Schodzimy nią w dół do pierwszego skrzyżowania ścieżek, na którym skręcamy w prawo (azymut 280). Idziemy 90 pk do rozejścia się trzech ścieżek - pierwsza odchodzi lekko w lewo odrobinę wcześniej i jest słabiej widoczna, dwie pozostałe tworzą wyraźne rozwidlenie. Wszystkie trzy ścieżki biegną w lekkich zagłębieniach. Z rozwidlenia idziemy w prawo azymutem 430 - trafiamy na ścieżkę biegnącą skrajem rozpadliny. Po około 30 metrach z lewej strony ścieżki widać wejście do wschodniej jaskini oznakowanej cyfrą 4 w kolorze czerwonym. Około 8 metrów dalej znajduje się wejście do jaskini zachodniej.

Dojście do jaskini "Pod Bukiem koło Borsuczych Dziur"

Schodzimy opisaną wcześniej ścieżką - korytkiem (azymut 240). Mijamy pierwsze skrzyżowanie ścieżek na którym skręcaliśmy do jaskiń "Na Wierchowinie" i schodzimy dalej w dół do kolejnej ścieżki na krawędzi spłaszczenia terenu. Skręcamy w nią w lewo - azymut wejściowy ścieżki 80. Po 80 pk dochodzimy do dużego świerka po lewej stronie ścieżki (przy świerku pniak). Od świerka azymut 196 - po około 40 metrach, kawałek za krawędzią spłaszczenia terenu pod wykrotem (chyba ten buk od którego nazwę wzięła) znajduje się wejście do jaskini.

Dojście do jaskini "Pod bukiem koło szkółki"

Schodząc ścieżką - korytkiem około 10 metrów przed odejściem ścieżki do jaskini "Pod Bukiem koło Borsuczych Dziur" a około 10 metrów za podwójnym pieńkiem po prawej stronie, miedzy dwoma młodymi buczkami odchodzi w prawo ledwie widoczna ścieżka w kierunku dużego, rozłożystego buka. Wchodzimy nią, mijamy rozłożystego buka i dalej ścieżką (od buka azymut 280) dochodzimy do wejścia jaskini (oznaczenie czerwoną cyfrą 5).

Dostępność jaskiń

Jaskinie "Na Wierchowinie"

Jaskinia wschodnia - zejście łatwe nawet bez sprzętu. Szczelina skalna około 10 metrów długości zakończona niewielką komorą z kominem i płytką chyba (do zasypujących ją liści około 1 metr) studnią. Po prawej stronie komory sieć niedostępnych szczelin.

Jaskinia zachodnia - dostępna warunkowo bez sprzętu. Stosunkowo wąskie i trochę strome wejście - wymaga przeczołgania się. Osoby tęższe czy niewprawione w czołganiu się "na dżdżownicę" powinny jednak zapewnić sobie pomoc osoby z kawałkiem sznurka czy choćby sam sznurek - bo może się zdażyć utknięcie.

Jaskinia "Pod bukiem koło szkółki"

Dosyć łatwe zejście, możliwe bez sprzętu. Szczelina po około 15 metrach przegrodzona jest ukośną płytą skalną - dalej ewentualnie dla szczupłych i raczej z odrobiną sprzętu. Uwaga! Przy lewej ścianie szczeliny jest studnia - raczej za wąska do przejścia, chyba niespecjalnie głęboka (częściowo zasypana liśćmi) ale wpaść jedną nogą i krzywdę sobie zrobić można.

Jaskinia "Pod Bukiem koło Borsuczych Dziur"

Wejście kominem - bez sprzętu skrajnie trudne, wyjście bez sprzętu - podejrzewam że dla niefachowca niemożliwe. Podobno ma sporą komorę - ale nie eksplorowałem więc piszę ile w przewodniku wyczytałem.